Reading Mode

Severní spojka je v nedohlednu

Martin Kuba

Severní spojka je v nedohlednu

Jihočeská ODS požaduje okamžité svolání všech českobudějovických zastupitelských klubů. Krajský stavební úřad v minulých dnech zrušil územní rozhodnutí na jednu z nejzásadnějších dopravních staveb v krajském městě.

Severní spojka je pro obchvat Českých Budějovic životně důležitá. Zrušením územního rozhodnutí se zahájení stavby časově výrazně posune a bez této komunikace se dopravě v centru, podle ODS, nikdy neuleví. „Pokud bude stát dálniční obchvat bez Severní spojky, budou na něj dál všechny kamiony a auta ve směru od Písku najíždět přes křižovatku Diamant a po Strakonické ulici. Dnes je to jedna z nejpřetíženějších silnic ve městě a jezdí po ní denně víc než 36 tisíc aut.Další kamiony a auta budou dál projíždět město po levobřežní komunikaci, přes křižovatkou u Výstaviště, kde dnes a denně jezdí také víc než 40 tisíc aut,“ říká k významu stavby pro město předseda jihočeské ODS Martin Kuba. Severní spojka má za úkol svést dopravu od kruhového objezdu u Globusu, přemostěním přes Vltavu na Kněžské dvory, kde podjezdem pod tratí vyústí v Nemanické ulici na křižovatce u Fordu. Výstavba ale narazila na nesouhlasné stanovisko policie ČR, které poukazuje na nedostatečnou kapacitou křižovatky ulice Nemanické s Pražskou. Další problémy pak souvisí s výkupem pozemků v Nemanické. Vedení města se dlouhodobě hájí tím,že investorem stavby je ŘSD, tedy stát. Na majetkovém vypořádání pozemků, by ale mělo být vedení města nápomocné, a to i přesto, že není přímým investorem stavby. „V letech 2006-2010, kdy ODS byla ve vedení města, se nám především díky práci náměstka F. Jelena (ODS) podařilo tuto komunikaci “vnutit” do rozpočtu ŘSD. Tehdejší ministr dopravy G. Slamečka našemu požadavku nakonec vyhověl. Město by totiž ze svého rozpočtu tuto komunikaci, která bude stát cca 1,5 mld. Kč, nikdy nemohlo postavit. Na přípravě projektu a výkupu pozemků by se tedy město podílet mělo. Mělo vést jednání s majiteli domů a firem, které jsou v okolí silnice a kterých se stavba dotkne. Těm totiž často jim omezí nebo zkomplikuje užívání jejich domů a firemních objektů. Někdy i znemožní podnikání nebo bydlení v lokalitě kolem silnice. Bohužel poslední, kdo s těmito občany a firmami opravdu jednal, byl náměstek Joch (ČSSD) v letech 2010-2014. Byť neměl na starost dopravu, ale je třeba přiznat, že se jednání o výkupech pozemků poctivě věnoval a odvedl v tom velký kus práce,“ vysvětluje Kuba. Na posledním veřejném projednání, které Ředitelství silnic a dálnic v loňském roce svolalo s cílem představit veřejnosti celý projekt a situaci urychleně řešit, se zvedení radnice nedostavil nikdo a od té doby se problémům s výkupy pozemků nikdo příliš nevěnoval, stavba teď tedy naráží na problémy, které byly předem známé. „Vyzýváme proto koaliční partnery ANO,aby svolali jednání zástupců všech klubů k situaci kolem Severní spojky.Severní spojka byla v předvolebních programech pro všechny přece prioritu. ODS je připravena i z opozice řešení hledat. Tohle je pro město opravdu zásadní stavba a zjevně se bez změny přístupu na straně města neposuneme dál,“ uzavírá Martin Kuba.